Nieuwsbrief update special lonen

NBC /Van Roemburg & Partners Nieuwsbrief www.nbcvanroemburg.nl 18 De eerder aangekondigde plannen om deze uitzondering ook voor auto’s die volledig op zonne-energie rijden beschikbaar te maken, staan nog altijd op de agenda. De verwachting is dat deze auto’s met ingang van 2021 ook onder deze uitzondering zullen vallen. Samenvattend: CO 2 -uitstoot Bijtelling 0 (op batterij) 8% tot € 45.000, daarboven 22% 0 (op waterstof) 8% onbeperkt Meer dan 0 22% Gevolgen voor auto’s uit 2015 Voor auto’s uit 2015 zal in de loop van 2020 de 60-maandenperiode verstrijken. Dit betekent dat auto’s die in 2015 voor het eerst op kenteken zijn gezet, in de loop van 2020 mogelijk met een nieuwe bijtelling te maken krijgen (als de kentekenregistratie pas in december 2015 plaatsvond, is dit pas per 1 januari 2021). Voor elektrische auto’s geldt in dat geval dat deze te maken krijgen met een bijtelling van 11% tot € 45.000 en 25% over het meerdere (waterstofauto’s hebben 11% over de volledige cataloguswaarde). Deze bijtelling zal vervolgens de komende jaren stijgen volgens de percentages onder het eerdere kopje ‘Verdere stijging bijtelling’, omdat daarvoor geen nieuwe termijn van 60 maanden gaat lopen. Voor auto’s met CO 2 -uitstoot geldt in alle gevallen dat de bijtelling 25% wordt na het verstrijken van de 60-maandenperiode. Zie ook onderstaande tabel. CO 2 -uitstoot Bijtelling na 60 maanden 0 (op batterij) 11% tot € 45.000, daarboven 25% (verdere stijging vanaf 2021) 0 (op waterstof) 11% onbeperkt Meer dan 0 25% Ook oudere elektrische auto duurder Het bovenstaande geldt trouwens ook voor elektrische auto’s van vóór 2015. Zo ging de bijtelling voor bijvoorbeeld de elektrische auto uit 2014 in de loop van 2019 al naar 7% over de eerste € 50.000 en 25% over de rest. In 2020 wordt dit dus 11% over de eerste € 45.000 en 25% over de rest. Fiets van de zaak Met ingang van 1 januari 2020 is er een nieuwe fiscale regeling voor een fiets van de zaak. Per die datum bestaat er een vast bijtellingspercentage van 7% per jaar van de consumentenadviesprijs – oftewel de oorspronkelijke nieuwwaarde – van de fiets. Dat is de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte prijs van de fiets bij verkoop aan de afnemer. Er komt nog een database waarin alle consumentenadviesprijzen worden opgenomen. De consumentenadviesprijs geeft een eenduidig uitgangspunt om de waarde van het privévoordeel te bepalen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ1MTc5