Bron: SRA – Publicatiedatum: 14-09-2018
De fiscus verstuurt regelmatig naheffingsaanslagen btw. Aangezien daarover vaak vragen worden gesteld, heeft de Belastingdienst op de site een checklist geplaatst.
Waarom een naheffing?
Een naheffing van uw btw kan te maken hebben met het niet of te laat indienen van de btw-aangifte. Ook kan de naheffing samenhangen met het niet of te laat betalen van de verschuldigde btw, of omdat u als starter de aangifte nog op papier heeft ingediend. Bij het uitblijven van een aangifte schat de fiscus de te betalen btw. Uiteraard is deze niet aan de lage kant.
Checklist stap 1
De checklist bevat drie stappen. Als eerste is het van belang te controleren wat er precies op uw naheffing staat. Welk bedrag aan te betalen btw staat vermeld, is een boete opgelegd vanwege een verzuim in de aangifte of betaling en wat is de uiterste betaaldatum?
Checklist stap 2
Controleer of de Belastingdienst uw aangifte heeft ontvangen. U kunt dit via de site van de Belastingdienst nagaan door in te loggen als ondernemer.
Checklist stap 3
Controleer vervolgens of u betaald heeft, of de bank uw betaling tijdig heeft verwerkt en of u het juiste kenmerk heeft gebruikt. Het betalingskenmerk staat vermeld op uw aangifte.
Checklist doorlopen, en dan?
Na controle van bovengenoemde stappen, leest u op de site wat u per situatie kunt doen. U heeft bijvoorbeeld een naheffing gekregen omdat u niet betaald zou hebben. Dit heeft u echter wel gedaan, maar na controle blijkt dat u een verkeerd betalingskenmerk gebruikt heeft. U hoeft de naheffing dan niet te betalen maar u moet er wel bezwaar tegen aantekenen.
Tip:De Belastingdienst heeft een app ontwikkeld, een btw-alert, die ervoor zorgt dat u een melding krijgt wanneer u uw btw-aangifte moet doen. U kunt deze app gratis downloaden.
Schakel uw adviseur in
Een naheffing is nooit prettig, zeker niet als het om grotere bedragen gaat. Wilt u dit voorkomen, dan kunt u ook door ons uw btw-aangifte laten verzorgen.