Bron: SRA – Publicatiedatum: 18-06-2018

De Europese transportministers willen dat er één Europese standaard voor tolheffing komt. Ook willen zij het makkelijker maken om huurvoertuigen in te zetten. Over rij- en rusttijden, cabotage en detachering zijn de ministers het nog niet eens. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De Nederlandse minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en haar Europese collega’s bespraken tijdens de Transportraad op donderdag 7 juni in Luxemburg enkele onderdelen van het zogeheten Mobility Package, een pakket aan Europese regels voor de transportsector.

Tolheffingssystemen met elkaar communiceren

De ministers willen dat transporteurs uiteindelijk voor heel de Europese Unie maar één contract met één tolaanbieder en één tolkastje nodig hebben. Daarvoor moeten de bestaande Europese tolheffingssystemen ‘interoperabel’ gemaakt worden: ze moeten met elkaar kunnen communiceren. Volgens ondernemersorganisatie TLN heffen bijna alle 28 lidstaten tol.

Makkelijker gehuurde voertuigen inzetten

De ministers bespraken ook het voorstel uit het Mobility Package, dat het aantrekkelijker moet worden om gehuurde voertuigen in te zetten, ook voor vervoer in een andere Europese lidstaat. Ze zijn het met de Europese Commissie eens dat de huidige strikte regels efficiënt vervoer in de weg staan en zijn dus vóór verruiming van de regels. TLN is het grotendeels met de Commissie en de ministers eens op dit punt: de huidige regels zijn te star. Ondernemers kunnen nu niet eens voertuigen van hun eigen dochterondernemingen inzetten, als die voertuigen in een andere lidstaat staan.

Sociale aspecten

Ook spraken de ministers over de sociale aspecten van het Mobility Package, waaronder:

  • de rij- en rusttijden
  • cabotage en
  • detachering van bestuurders in het wegvervoer.

Over die sociale aspecten zijn de ministers het nog niet eens.

Markt vrijgeven

Op het gebied van detachering en het volledig vrijgeven van de transportmarkt staan vooral de West- en de Oost-Europese lidstaten tegenover elkaar. De Oost-Europese landen zien graag dat de markt voor transport volledig wordt vrijgegeven. De West-Europese landen, waaronder Nederland, niet. Zij vinden dat de lonen en af te dragen premies nog te veel verschillen, waardoor het volledig vrijgeven van de markt zou zorgen voor oneerlijke concurrentie. Nederlandse bedrijven bijvoorbeeld hebben veel hogere loonkosten dan Oost-Europese en het is onmogelijk daarmee te concurreren.

Bron: ttm.nl